صفحات

آبگرفتگی تخت جمشید تا نوروز ادامه دارد



پایه های ستون های پارسه هنوز گرفتار آبهای جاری اند

در آستانه سال نو و فرارسیدن نوروز، تخت جمشید (پارسه) هنوز گرفتار آبگرفتگی ناشی از بارندگی های چند روز گذشته و سیلابهای جاری از کوه رحمت است.
براساس مدارک تاریخی تخت جمشید از مراکز اصلی برگزاری جشن نوروز و آغاز سال نو بوده است، و مقامات دولتی نیز اعلام کرده بودند می خواهند با برگزاری جشن جهانی نوروز بار دیگر، و همزمان با فرارسیدن نوروز، تخت جمشید میزبان سران کشورهای همسایه باشد.
این بنای تاریخی که به هنگام ساخته شدن برخوردار از نخستین و کهن ترین آبراهه های زیرزمینی برای انتقال پسابها و آبهای ناشی از بارش ها بوده است، امروز سراسر به آبگرفتگی دچار شده و مسئولان سازمان میراث فرهنگی تاکنون اقدام موثری برای پاکسازی سامانه تاریخی تخت جمشید از آبهای جاری نکرده اند.
خبرگزاریها گزارش کرده اند معاونت میراث فرهنگی همزمان با این رویداد در شیراز بسر می برده تا تدارکات لازم برای برگزاری جشن جهانی نوروز را در این سامانه تاریخی فراهم آورد.
گزارشگر خبرگزاری مهر در این باره افزوده است: «اگر مدتها پیش یک عکس در فضای وب کابوس زیرآب رفتن پاسارگاد را در اثر احداث سد سیوند به واقعیت تبدیل کرد، این روزها عکسهای تهیه شده از بارندگی های مداوم بر سر مجموعه جهانی تخت جمشید و آبگرفتگی سطح محوطه بار دیگر موجب نگرانی دوستداران میراث فرهنگی برای حیات این مجموعه شده است.»
بنا به گزارش مهر: «فرسایش مداوم، رشد گلسنگ‌ها، ترک‌خوردگی و شکستگی سنگها و کتیبه های تاریخی از عوارض رطوبت و راکد ماندن آب در بخشی از محوطه تاریخی تخت جمشید است که چند سال پیش در فهرست آثار جهانی به ثبت رسیده بود.»
کامیار عبدی، باستان شناس و استاد دانشگاه در این باره گفت: «در زمان ساخت تخت جمشید، سیستم فاضلاب هم تعبیه شد تا در چنین مواقعی آب به خارج محوطه برود و یکجا جمع نشود اما بسیاری از این راهها اکنون بسته است.»
این استاد دانشگاه افزود: «در سالهای اخیر بخش کمی از راههای فاضلاب پاکسازی شد و همچنان بسیاری از این راهها را  خاک و زباله گرفته است بنابراین احیای سیستم آب و فاضلاب تخت جمشید یکی از اولویتهای مهم ساماندهی وضعیت آن است که باید با یک برنامه ریزی صحیح هرچه سریعتر انجام شود.»
کامیار عبدی همچنین تاکید کرد: «باید مشکلات این مجموعه آسیب شناسی، اولویت بندی و بررسی شود که کدام قسمتها باید فورا مرمت شود و  یا در کدام بخشها می توان از تخریب بیشتر جلوگیری کرد. شنیده ام که بخش عمده ای از محوطه را به دلیل تخریب ها و آسیبهایی که به آنها وارد می شود، بسته اند تا گردشگران به آن محوطه ها نروند منتهی تا به حال به یاد ندارم برنامه کلان و بلند مدتی برای مرمت تخت جمشید پیش بینی شده باشد.»
خبرگزاریهای رسمی جمهوری اسلامی گزارش کردند به رویه سال گذشته مبنی بر برگزاری جشن جهانی نوروز در سامانه پارسه، برای سال ۱۳۹۰ نیز بنا به دستور محمود احمدی نژاد مبنی بر تداوم برگزاری جشن جهانی نوروز، ستاد جشن جهانی نوروز تشكیل شد كه در همین رابطه از رهبران ۲۰ كشور و مقامات ارشد ۱۰ كشور دیگر دعوت به عمل آمده است كه برخی كشورها این دعوت را پذیرفته‌اند و دعوت از برخی كشورهای دیگر نیز با اعزام پیك‌های ویژه رئیس جمهور ادامه دارد.

منبع: صدای امریکا
  • Digg
  • Sphinn
  • del.icio.us
  • Facebook
  • Google
  • Furl
  • Reddit
  • StumbleUpon
  • Donbaleh
  • Technorati
  • Balatarin
  • twitthis

0 نظر:

ارسال یک نظر

 
ساخت سال 1388 نشریه اینترنتی ای بهاء.قدرت گرفته با بلاگر تبدیل شده به سیستم بلاگر توسط Deluxe Templates. طراحی شده بوسیله Masterplan. . بهینه شده برای سیستم فارسی مجتبی ستوده